
Solcelleoptimeret ladestation til din elbil
Brug elbilen som batteri til dit eksisterende solcelleanlæg
Herunder kan du læse mere om hvorfor det er smart at vælge denne intelligente og solcelleoptimerede ladestation.
Plug n' Play opladning
Tilslut bilen og opladning starter af sig selv. Eller du kan vælge at starte opladningen med et RFID kort eller en APP på din telefon. Du kan følge bilens opladning på displayet eller telefonen.
Tank når strømmen er billig
Med tidsstyret opladning kan du vælge at opladningen kun sker i en periode hvor strømmen er billig. Vælg at oplade et bestemt antal timer eller et antal kilowatt-timer (KWh), eller bare fyld op.
Oplad på ren solenergi
Du kan også vælge at oplade din elbil via overskudsstrømmen fra dit solcelleanlæg **).
Det fungerer på den måde, at opladningen først går i gang, når der er nok*) overskud af solenergi, altså når husets forbrug er dækket og der eksporteres til elnettet. Har du batteri i solcelleanlægget, vil dette blive opladt først.
Hvis den overskydende solenergi er lavere end min. ladestrøm*), så kan man vælge at der skal suppleres med strøm fra elnettet eller om opladning skal stoppe.
Smart tvangsopladning
Selvom ladestationen er indstillet til at oplade på solenergi, kan du vælge at der, som minimum, skal lades en bestemt mængde strøm på bilen inden et bestemt tidspunkt.
For eksempel at der oplades mindst 20kWh inden kl. 07.00 næste morgen, hvor bilen igen skal ud at køre. Dette for at sikre at bilen har strøm nok uanset vejret.
Manuel tvangsopladning
Hvis man kommer hjem med tomt batteri, kan man straks igangsætte en tvangsopladning for en periode, for at sikre at der med det samme kommer strøm på bilen, uanset vejret.
For eksempel hvis man skal ud at køre en kort tur lidt senere. Evt. overskydende solenergi vil hjælpe med opladningen.
Forbrugsbegrænsning for husets installation
Et parcelhus kan normalt forbruge op til 17.250 watt (3x 25A) på et givent tidspunkt, og det kan være et problem hvis elbilen tager 11KW eller 22KW samtidig med at ovnen, komfur og evt. varmepumpe kører. I sådanne tilfælde kan husets mastesikringer springe.
Til at afhjælpe dette, kan ladestationen skrue ned for elbilens effekt**), hvis hele bygningens forbrug overstiger et valgfrit punkt (fx 17.250W).
Egen ladestation eller abonnementsordning?
- Hovedsageligt oplader derhjemme.
- Har elvarme og reduceret elafgift.
- Har solceller.
- Kører under 25.000 km om året.
- Hovedsageligt benytter ladestandere rundt om i landet.
- Kører over 20-25.000 km om året.
- Hverken har solceller eller elvarmepumpe.
Strøm til elbil - Kan jeg få elafgiften retur?
*) For at bilen vil starte opladningen kræves en overskudseffekt (export) på min 1,4KW for en 1-faset lader og 4,1KW for en 3-faset lader (11/22KW). Hvis du har et mindre solcelleanlæg, kan du samtidig tillade import fra elnettet, hvor ladning starter op med det samme og elnettet supplerer op til minimum effekt. Hvis solenergien overstiger minimumeffekten, så skrues ladeeffekten tilsvarende op.
Ny kommende funktion (forventet maj 22):
Hvis du sjældent kommer over 4,1KW i overskudsproduktion, så kan du, med denne opdatering, sætte et lavere triggerpunkt for hvornår opladning skal starte. Fx. kan du sætte den til at oplade allerede ved 1000W overskudsproduktion.
Eksempel med 11KW lader (3-faser) og "Kun ved solenergi over 1000W og tillad import":
500W soloverskud = opladning starter ikke
1500W soloverskud + 2600W fra elnettet = 4100W ladeeffekt
5500W soloverskud + 0W fra elnettet = 5500W ladeeffekt
Eksempel med 11KW lader (3-faser) og "tillad IKKE import":
2000W soloverskud = opladning starter ikke
4500W soloverskud = opladning med 4500W
5500W soloverskud = opladning med 5500W
**) Du skal bestille en solcelleoptimeret ladeboks (inkl. energimeter til eltavlen), hvis du vil benytte soloptimeret opladning eller forbrugsbegrænsning. Dette meter måler strømmen ind og ud af huset.